iç pilavlı tavuk dolması tarifi ve malzemesi


İç pilavlı tavuk dolması tarifi ve malzemesi: Fırında tavuk dolması bir bütün tavuk temizlendikten sonra; içerisi yarı pişmiş iç pilavla doldurularak, fırında yapılır. Doldurulan tavuk yanamaz fırın poşetine konur veya fırın tepsisi içerisine konularak üzeri alüminyum folyo ile kapatılır. Her iki yöntemle tavuk kolayca fırında kızartılabilir. Fırında doldurulmuş tavuk 1.5 saata pişer. Bu sürenin ilk altmış dakikasında tavuk kapalı olarak piştikten sonra, kalan otuz dakikalık sürede üzeri açılarak kızartılması sağlanır.

Fırında Tavuk Dolması
tavuk
pirinç
yemeklik yağ
soğan
tavuk ciğeri
çam fıstığı, kuş üzümü
yenibahar, tarçın, karabiber
yoğurt, salça
tuz, su
fırın torbası

İç Pilavın Yapılması
Bir bütün tavuğu yıkadım ve süzdüm. Ardından tencerede üç kaşık zeytinyağını ısıttım. Üzerine sırayla bir kaşık çam fıstığını, doğradığım bir küçük soğanı, bir tane tavuk ciğerini ve yıkadığım bir çay bardağı pirinci koydum, kavurdum. Üzerine bir kaşık kuş üzümünü, bir çay bardağı sıcak suyu, birer çay kaşığı ölçüsünde karabiber, tarçın, yenibahar ve tuz ilave ettim, karıştırdım. Tencere kaynadıktan sonra ocağı iycene kıstım, iç pilavı on dakika pişirdim ve ocaktan aldım.

Tavuğun Doldurulması Pişirilmesi ve Kızartılması
Sos olarak; üç kaşık ayçiçeği yağı üzerine birer kaşık yoğurt ve domates salçasını, birer çay kaşığı karabiber ve tuzu koydum karıştırdım. Ardından bu sosu tavuğun içine ve dışına güzelce sürdüm. Tavuğun içini pilavla doldurdum, ağızını kürdanla kapattım, ayaklarını bağladım ve fırın torbasına koydum. Torbaya iki delik açtım ve tepsinin içine koydum. Tepsiyi önceden 200°C ısıtılmış fırının orta rafına sürdüm. Tavuğu bir saat pişirdikten sonra torbayı açtım, yarım saatta üzerini kızartım ve sofraya koydum.

Tavuk dolması yaparken nelere dikkat etmeliyiz.
Tavuk dolması, tarifimle veya başka bir tarif kullanılarak yapılabilir. Doldurulmuş bir tavuk sofraya konulduktan sonra, tadanları tarafından çok iyi olmuş ellerinize sağlık dedirtebilmelidir. Hoş, gelenekseldir, sofradakiler her tatdıkları şeye iyi puan verirler. Yemek konusunda yapılan değerlendirmelerin sonucunu en iyi, yemeği yapan bilir. Bu sebeple, gönül almak için söylenen güzel sözlerin ciddiyetini aşçı hemen fark eder. Servis tabağı üzerinde duran ayakları bağlı, sosuyla güzel kızarmış tavuğu kim sevmez ki.

Yemeğin görüntüsü, yapılan yemeğin lezzetli oluşunu garanti eder mi? Hayır, yemeğin nefaseti görseliyle değerlendirilemez. İllaki yemekten bir lokma alıp ağızımıza attıktan sonra; diş, dil ve damağımızın karar vermesi gerekir. Aslında yemeğiniz gerçekten nefis olmuş lafı, ilk söylendiğinde havada kalır. Neden mi? Sofrada yemeği yedikten sonraki mide içerisinde hazmı ve sonrasında olacaklar, yemek konusunda en doğru bilgiyi verir. Yani, sofra başında "ilk elden" yemek konusunda yapılan değerlendirmeler sadece ön fikirdir.

Tavuk dolması, kaliteli bir piliç veya tavukla yapılır. Kasap, market, sakadatcılarda satılan hazır tavuk, ya da kendi beslediğiniz tavukla doldurduğunuz tavuk dolmasının mutlaka birbirinden farkı olacaktır. Bu fark, tavuğun yaşı ve beslenmesiyle doğrudan ilgilidir. Bu bakımdan, tavuk alırken her daim tadına alışık olduğumuz markayı tercih etmeliyiz. Satış yerlerinde promosyonlar arasına giren tavuk ve piliç alırken kaçınmamız veya çok dikkatli olmamız gerekir. Bazen bildik tavuk markaları dahi, promosyon ürünleriyle bizleri şaşırtabilir.

Fırında tavuk dolmamızı yaparken işimizin tavuk ayağını hallettik diyelim, yapılacaklar karşısında buda yetmez. Örneğin; tavuğun içini doldurmak için iç pilava ihtiyacımız var. İç pilav, yukarada verilen malzeme çeşitleriyle yapılır. Bu malzemelerin kaliteli olması gerekir. Ayrıca, pilavın doğru malzemelerin seçimiyle birlikte, doğru alınan ölçülerle yapılması şarttır. En önemlisi ise, tavuk içerisine doldurulacak pilavın kıvamı ile ilgili olanıdır. Bilirsiniz, elbette tam pişmiş pilav tavuk içerisine tıkış tıkış doldurulursa sonuç lapa olacaktır. İç pilavı yaparken pirinçlerin yarı pişmiş olmasına dikkat etmeliyiz.

Fırında tavuk dolması nasıl pişer. Reçetemde tavuğun doldurulduktan sonraki süreci, fazlasıyla anlattım sanıyorum. İç kısmı ve dış derisi güzelce soslanmış tavuk yanmaz fırın torbasına konur. İstenirse fırın tepsisine konur ve üzeri alüminyum folyo veya yağlı pişirme kağıtı ile kapatılır. Fırın önceden iki yüz dereceye ısıtıldıktan sonra, tepsi fırına sürülür. Fırın ısısı 180°C - 200°C derece arası olmasında mahsur yoktur. Fırın ısısı düşük olursa tavuğun pişme ve kızarma süresi birazcık uzar. Fırında tavuk dolması iki aşamalı pişer. İlk aşama tavuğun pişirilmesi ve ardından kızartılmasıdır.  

Tavuk dolmasının yanında ne gider, ne yenir, ne yapılır diye, aklınızdan soru geçiyor olabilir. Evlerde günlük sofraların hazırlanmasında, ya da misafir sofraları için menü hazırlamada en zor konu, yemek menüsüdür. Hangi yemeği pişirsem ve yanına ne yapsam derdi insanı gerer. Tavuk dolması yapıyorsanız eğer, seçenek sonsuz. Tavuk çorbası ve hamurlu çorbalar hariç diğer çorba çeşitleri yapılabilir. Makarna ve pilav dışında 'tavuk dolması yanında' her çeşit sebze yemekleri, sebzeli börekler, mevsim salatası, cacık, komposto çeşitleri, yoğurt ve ayran ikram edilebilir.


Bu blogdaki popüler yayınlar

tavuk but bölümleri

düdüklüde tavuk baget haşlama

tavuk pirzola tavuğun neresi

patatesli tavuk kanat yemeği